Logboek Buurtbus


Logboek buurtbus Oosterhuizen-Lieren R-322-TT

01-01-24
Via Wim vernomen dat de rechterachterband lek was en slechts 0.9 atm druk had. Bij Domatrac band weer op spanning gebracht maar loopt langzaam leeg. Regiecentrale gebeld die vervanging band gaan regelen.
Blijkt dat EBS m.i.v. 1-1-2024 een nieuwe leverancier voor banden e.d. heeft geregeld dus alles met Euromaster mag niet meer. Dit nieuwe bedrijf voert de bandenreparaties op locatie uit.Wim moet va 10 uur bij het station blijven wachten.Euromaster Apeldoorn was al door mij informeel gevraagd of ze de velg wilde wisselen aangezien daar nog 2 velgen beschikbaar waren. We konden va 10 uur langs komen maar ivm de nieuwe regeling Euromaster afgebeld. Ze zullen daar nog wel niet weten dat het contract met EBS is afgelopen.

07-01-24
Via Chris vernomen dat de rechterachterband een te lage spanning had. Ter plaatse (bus stond gestald bij Domatrac) gegaan en alle banden gecontroleerd. Ra band had 3.9 atm de rest 4.6. Valt mee en Chris via een app meegedeeld dat hij morgenvroeg gewoon kan rijden en indien er tijd is even bij Domatrac de achterbanden op gelijke spanning 4.6 atm kan laten brengen. Ook de anti ijs deken weer goed aangebracht. Deze was door de wind gedeeltelijk van de ruit gegaan.

08-01-24
Rechter achterband door Chris bij Assis op spanning gebracht. Waarschuwingslampje brandt nu ook niet meer. Hopen dat het zo blijft. Frank vroeg of de barst in de voorruit er al zat. Bleek bij ontvangst van de ruilbus dat de barst er al zat. Blokkeert het zicht niet dus hebben ze hem denk ik niet vervangen. Staat wel slordig.

09-01-24
Vandaag wordt onze eigen bus, de 9316 weer teruggebracht rond 11.00 uur op het NS station. Chauffeur Henk Bosch door Harrie in kennis gesteld. Er is ook nog een achterband vervangen. De omroepinstallatie kon nog niet worden gerepareerd.

10-01-24
Bus weer gerepareerd. Zelfs de achterbumper. Ziet er keurig uit. Bij de ruil is onze 12V USB splitter achtergebleven en de XL IJskrabber. Ook het bandenspanningslampje brandt niet meer. Bus rijdt super. Nu alleen de omroepinstallatie nog. Daar is EBS volop mee bezig.

16-01-24
Frits meldde dat het oranje waarschuwingslampje driehoek met uitroepteken op het dashboard brandt. Betreft een waarschuwing mbt een storing in het elektrisch systeem. Dealer kan eea uitlezen. Frits geadviseerd om de motor uit en aan te zetten. Voorlopig vandaag en morgen maar even afwachten. Frits heeft het systeem van de bus geraadpleegd. Bleek dat het rechterdimlicht defect was. Met G&R gebeld die kunnen morgen rond 13.30 uur de lamp vervangen.

17-01-24
G&R heeft de lampjes bekeken. Volgens Gradus waren ze nog goed. Beide deden het echter niet. Gradus zocht het probleem bij de zekeringen. Alles doorgemeten doch geen probleem gevonden. Toch maar naar Pouw gereden. Daar bleken toch beide lampjes vh dimlicht defect te zijn. Vervangen en alles werkte weer. Ook het waarschuwingslampje ging niet meer branden. Al met al 1,5 uur niet kunnen rijden van 13.30 tot 15.00 uur. Regiecentrale was op de hoogte en gaf hiervoor toestemming.

23-01-24
Frits gevraagd om de profieldiepte van de banden op te meten. Voorbanden 3.5 mm achterbanden 5.0 mm. Vervanging van de voorbanden is aanstaande. Aanvraag daarvoor zal worden gedaan via de Regiekamer van EBS. Aanvraag via de mail gedaan op 25-1.

29-01-24
Via Wim vernomen dat het stopsignaal van de bus nagenoeg geen geluid meer geeft. Rode lampjes doen het nog wel alsmede het stop bord. Wim heeft de klacht doorgezet naar de Regiekamer. Later op de dag wilden de deuren niet meer sluiten. Bus stond op het station. Ton heeft de klacht gemeld aan de Regiecentrale en Wim geïnformeerd. Wim adviseerde om het contact van de bus geheel uit te zetten en de sleutel er uit te halen. Daarna opnieuw starten. De deuren werkten daarna weer en ook het stopsignaal werkte weer. Deze truk hebben we al eerder gedaan toen de deuren ook niet meer wilden sluiten. Eea maar op de app gezet t.b.v. alle collega’s.

31-01-24
Vandaag 4 nieuwe banden gemonteerd. Ruilbus werd ingezet terwijl de nieuwe banden werden gemonteerd. Van 11 tot 15 heeft het geheel geduurd. Eea werd geregeld door Henri ivm Wim.

02-02-24
Km stand 12-1: 86137, 2-2: 91137. Gereden over 4 weken 5000 km. Per week 1250 km.

15-03-24
Km stand 101450

20-03-24
Ivm doorlopende problemen mbt het omroepsysteem is onze bus voor reparatie omgeruild. De reparatie duurt langer dan voorzien dus we moeten het zien uit te zingen met onze ruilbus. Betreft een oude taxibus van Noot, een Vito. Niks erin of erop dus passagiers rijden voor niks mee. Bus heeft uiteraard weer de nodige waarschuwingslampjes branden, oa van het dimlicht wat defect zou zijn en van de bandenspanning. Tevens was de bus van buiten erg vies. Wasbeurt gegeven en achter de voorruit een A4 geplaatst met opschrift buurtbus 510. Zo weet men dat er een buurtbus bij de halte aankomt.

25-03-24
EBS liet weten dat reparatie nog even gaat duren en daarom krijgen we in de loop van de week een VW Crafter buurtbus ipv de Vito.

26-03-24
De Vito is omgeruild voor een nieuwere VW Crafter (9345, kenteken T-906-VD). Helaas moest met enige spoed de ad-blue worden bijgevuld. Dat is op 27-3 gebeurd. Verder rijdt deze bus prima, is wat nieuwer als de onze en de omroepinstallatie werkt. Beeldscherm in de bus niet.

30-03-24
Bus heeft olieservice nodig volgens de display. IOM EBS zal de beurt worden gepland.

 

14-04-2023
Olielampje brandt rood en koelvloeistoflampje brandt. Bus direct naar Pouw gedirigeerd waar men constateerde dat een koelvloeistofleiding lekte en was doorgesleten. Moest vervangen worden alleen het materiaal was niet voorradig. Ism onze coördinator de middagdienst van deze vrijdag laten vervallen. In de loop vd middag werd door EBS (Henri) een reservebus gebracht bij Domatrac. Deze kan gebruikt worden totdat onze bus is gerepareerd. Maandag zal onze bus bij Pouw worden gerepareerd en zal ook de 30.000 km beurt worden uitgevoerd.

18-04-23
Bus is klaar en geruild met de reservebus. Bleek echter dat de bandenspanning niet op orde was. Lampje bleef branden.

22-04-23
Via de snelservice van Pouw is het lampje vd bandenspanning gereset en de achteruitkijkspiegel weer gemonteerd.
Nog te repareren schades via Tribus: Bumper linksachter, kuchscherm,grote binnenspiegel, bevestiging handgrepen bij de grote klapdeuren. Tribus is op de hoogte via EBS doch reparatie wordt alleen uitgevoerd als het nodig is mbt de inzet vd bus. Kan de bus rijden dan heeft het repareren geen hoge prio.

25-04-23
Ruitensproeier vloeistof op en ruiten wissers zijn uitgedroogd en trekken strepen.

29-04-23
Ruitensproeier vloeistof bijgevuld, Ad blue bijgevuld en ruitenwissers vervangen. Alles via de snelservice van Pouw en de inzet van Wim mbt het wisselen vd ruitenwissers.

23-05-23
Via de display vd bus wordt gevraagd om inspectie. EBS op de hoogte gebracht. Deze gaan Pouw in kennis stellen.

13-06-23
De grote binnenspiegel is weer vastgelijmd aan de voorruit. Geschiedde op het NS station rond 14 uur. Was 10 min werk.

16-06-23
Achteruitkijkspiegel was wederom bij het afstellen uit zijn bevestiging gevallen. Bij Pouw laten monteren. Was nog geen 5 min werk. Blijkt dat bij een verkeerde draai om de spiegel af te stellen, deze uit zijn vergrendeling komt en losgeraakt. Vastzetten is een handigheid wat alleen een monteur van Pouw

21-06-23
Lichtstrip op de vloer achter de chauffeur losgelaten. Met ducktape vastgemaakt. Aangezien er nu servicebeurt moet worden uitgevoerd dit gebrek samen met de opmerking dat de banden al weer tegen het minimum (2,5 mm) aanzitten eea aan René Rorije doorgegeven. Deze belde op 22-1 en gaf door dat de beurt doorgegeven was aan Pouw samen met het vervangen vd banden. Dit zou wel 3 a 4 weken kunnen duren. Mochten de banden sneller slijten dan kan voor de beurt een banden wissel worden gedaan bij Euromaster in Deventer. Daar liggen sets banden met velgen klaar. Kan ook op zaterdag op afspraak. Voor de beurt bij Pouw zal een ruilbus moeten komen. EBS gaat dat regelen. De datum van de afspraak voor de beurt worden via mail of app aan Jan L doorgegeven.

26-6\06-23
Slijtindicator remblokken brandt. Rene Rorije gebeld en hem verzocht met enige spoed de reeds geplande onderhoudsbeurt uit te laten voeren. Hij zou er aan gaan werken. Op 27-6 nogmaals Rene geappt aangezien hij nog geen bericht heeft gedaan. Inmiddels had Leo Vogels zijn verontrusting uitgesproken mbt de remblokken. Hem gerust gesteld dat het slechts een indicatie is en we nog wel kunnen blijven rijden maar niet te lang.

30-06-23
Nog niets vernomen van Rene Rorije dus nu maar weer eens een mail gezonden mbt onze klachten en wanneer het onderhoud gaat plaatsvinden. Hopelijk volgende week bericht.

18-7-2023
Diesellekkage geconstateerd na tanken. Waarschijnlijk overstroomt de tank en loopt een gedeelte vd brandstof weg via een lekkage van een brandstofleiding. Er lag al een behoorlijke olievlek bij Domatrac. Regiekamer en Wim in kennis gesteld. Regiekamer gaf aan dat er niet meer met de bus gereden mocht worden. Uiteindelijk werd die avond rond 19.45 uur een ruilbus geleverd die bij Domatrac is omgeruild, zodat de volgende ochtend de dienstregeling gewoon kon worden uitgevoerd.

19-7-2023
Henri Buitenhuis belt en geeft aan de onze bus zsm naar de garage gaat in Zwolle. Hem tevens verzocht om naar de remblokken en bandenspanningslampje te laten kijken. Hij zou dit meenemen.

2-8-2023
Onze bus is weer gerepareerd en wordt op het NS station omgeruild. Sensor bandenspanning was niet op voorraad dus deze reparatie moet op een later tijdstip worden uitgevoerd. Eea op de app gezet.

10-8-2023
Via Rene Rorije vernomen dat de sensor op 24-8 wordt vervangen wederom in Zwolle. Wederom wordt een ruilbus ingezet.

11-8-2023
Joop Beuker vroeg om aanvullende schoonmaakmiddelen. Deze aangeschaft. Betreft een spons, zeem e.d.

12-8-2023
Joop Beuker gaf aan dat hij lekkage had geconstateerd achter bij de motor. Soort waterachtige vloeistof. Hij had een lekbakje er onder gezet. In de avond nog bij Domatrac onze bus geïnspecteerd en bleek dat het condenswater was van de airco. Geen probleem dus. App verstuurd gemaakt voor de collega’s dat deze lekkage een normaal proces is bij gebruik van de airco.

21-8-2023
Van Chris O vernomen dat de schuifdeuren niet meer sluiten. Na contact aan en uit te zetten werkte eea weer. Klacht op de app gezet doch daarna zijn geen problemen meer gemeld.

21-8-2023
René Rorije gebeld ivm het uitblijven vd ruilbus. Donderdag 24-8 wordt onze bus omgeruild op het NS station ivm de reparatie vd sensor bij Pouw in Zwolle. Chauffeur van die och6end Henk Verheul telefonisch op de hoogte gebracht en een app verzonden aan alle collega’s.

28-8-2023
Onze eigen bus is weer terug. A4 met opschrift VOL is helaas blijven liggen in de ruilbus. Wim zorgt voor een nieuwe.

29-8-2023
Wim meldt dat het lampje vd bandenspanning weer brandt bij de eerste vroege rit. Na een tijdje ging die vanzelf weer uit. Mogelijk klein verschil ivm met de ochtendkou. Even in de gaten houden.

3-9-2023
Leo meldt wederom een brandend lampje vd bandenspanning. Woensdag 6/9 wordt de bandenspanning bij Domatrac gecontroleerd en alle banden worden dan op 5.1 atm gezet.

14-9-2023
Bandenspanningslampje weer aan. Zaterdag worden de banden op 5.1 atm gebracht en moeten de problemen voorbij zijn. Een klein verschil in spanning levert al een waarschuwingslampje op terwijl er nog gewoon doorgereden kan worden. Wel even kijken of er niet echt een lekke band is.

Tot 1 oktober hebben zich geen nieuwe problemen voorgedaan. Volgende schades moeten nog worden gerepareerd: Achterbumper, lichtbalk op de vloer achter de chauffeur, kuchscherm

11-10-2023
Zijdeuren sluiten niet goed bij opstarten bus. Na contact aan/uit lukt het wel doch in de loop van het eerste blok komt het nog een keer voor. Probleem is ook al op 21-8 gemeld dus mail gezonden aan Rene Rorije van EBS. Hij zou Tribus in kennis stellen die het probleem op locatie zou gaan bekijken. Op 12-10 telefoontje gehad van Tribus (Lars). Niet op kunnen nemen en vervolgens voicemail ingesproken. Tot 13-10 nog niets vernomen.

12-10-2023
Via de mail van EBS afspraak gekregen voor apk bij Pouw in Apeldoorn en wel op 8-11 van 10-11. Moesten we zelf naar toe rijden. Rene en Henri gevraagd hoe dit moest want dit gaat ten koste van een rit, dienstregeling. Wachten op antwoord. Bestuur in kennis gesteld.

13-10-2023
Via EBS Henri vernomen dat het onmogelijk is een ruilbus in te zetten. Er zijn ivm schade’s de geen ruilbussen beschikbaar. Dus gaan we het doen zoals in de mail vermeld. Op 8-11 wordt tussen 10-11 uur geen rit met onze buurtbus uitgevoerd.

16-10-2023
Tribus Lars belde ivm de problemen met de schuifdeuren. Door de onregelmatigheid vd storing is het moeilijk om de oorzaak op te sporen. Met hem afgesproken af te wachten tot de klacht vaker of permanent voorkomt. Bus moet dan voor langere tijd bij Tribus staan. Ook bleek dat je in de ochtend bij het eerste starten even moet wachten met het openen vd deuren. Het systeem moet even op gang komen. Eea in de app gezet en maar afwachten.

18-10-2023
Tijdens de rit blok 3 bleek dat het scherm weer werkt alsmede de pas voor de chauffeursruimte op het NS station. De schuifdeuren werkten ook goed. Eea op de app gezet.

1-11-2023
Apk afspraak op 8-11 van 10-12 bij Pouw Apeldoorn. Voorbanden worden daar gewisseld door Euromaster en nieuwe ruitenwissers ivm strepen trekken. Ruilbus kan worden opgehaald bij het terrein van 055 aan de Condorweg. De sleutels liggen in EBS kantoortje bij onze wasplaats.
René Rorije heeft het beheer van deze 2 busjes die gelijk zijn aan onze buurtbus. Inloggen hetzelfde. Rene even laten weten wie er gereden heeft en welke tijden. Dan kan de ruilbus ook in de toekomst ingezet worden indien nodig. Wim en Jan gaan eea uitvoeren iom Harrie. 1e blok op die dag wordt door Wim om 09.30 uur overgenomen bij Domatrac en Wim rijdt dan verder tot 10 uur op het station. Daar staat Jan met de ruilbus die dan verder het 2e blok rijdt tot de APK is uitgevoerd. Dan wisselen we weer terug op het station.

6-11-2023
Grote binnenspiegel tbv zicht op de passagiers is wederom spontaan van de voorruit gevallen. EBS René en regiecontract dmv mail in kennis gesteld. Tribus zal eea weer moeten vastlijmen.

8-11-2023
Bus is door de apk tm 23-11-2024. Nieuwe voorbanden, ruitenwissers en reflector op de achterbumper. Spiegel is ook weer vastgelijmd. Ruilbusje gebruiken ging niet vlekkeloos. Busjes ebs waren er niet dus bus van Noot gebruikt.

8-11-2023
Busjes van Noot kunnen beter niet worden gebruikt. Zijn taxibusjes waarvoor je een taxipas moet hebben als je passagiers vervoerd. Dus de volgende keer alleen een Rrrreis busje nemen als die er tenminste zijn.

10-11-2023
René Rorije heeft voor onderhoud van onze bus een afspraak gemaakt bij Pouw Apeldoorn voor 30 november. EBS zal voor die dag een ruilbus ter beschikking stellen die door hun omgeruild wordt en waarna onze bus naar Pouw wordt gebracht.

15-11-2023
Onze bus blijkt voorruit verwarming te hebben. Gemakkelijk bij bevroren en beslagen voorruit. Via de app de collega’s op de hoogte gebracht en een foto bijgevoegd van de knop die de verwarming inschakelt.

20-11-2023
Slijtindicator remblokken brandt. René Rorije in kennis gesteld en hopelijk kunnen ze worden vervangen bij de beurt op 30-11 bij Pouw. Blijkt dat zowel de voorbanden als de remblokken voor zo rond de 30000 km vervangen dienen te worden.

21-11-2023
Hedenmorgen bleek dat bij het doorremmen een schavend geluid was te horen. Met Pouw gebeld en gevraagd of dit kwaad kon. Bleek mogelijk wat vuil op de remblokken en we konden door blijven rijden in ieder geval tot 30-11. Eea via de app doorgegeven aan de collega’s.

24-11-2023
Via Bor/Harrie vernomen dat het schaven vd remmen nu ernstige vormen aanneemt. Besloten nom Wim om vandaag naar Pouw te rijden voor inspectie. Kees Dijkzeul gevraagd om vanaf 11 uur naar Pouw te rijden. We laten dan de rit van 11-12 vervallen. De Regiekamer getracht te bellen. Van 10.19 tot 12.00 uur werd daar niet opgenomen. Rond 12 uur meldde Kees dat alle vier de schijven en blokken vervangen dienen te worden. Pouw probeert dat vandaag nog voor 17 uur te regelen. Chauffeurs voor vanmiddag Chris Willems en Jan Uiterweerd afgezegd. Bus is vanmiddag klaar en wordt dan weer bij Domatrac gestald. Schijven en blokken zijn vervangen door Pouw. Buurtbus weer bij Domatrac gezet.

28-11-2023
Om 19.00 uur wordt bij Domatrac het kuchscherm vervangen. De monteur zal worden opgevangen zodat hij aan onze bus kan werken. Tot 20.00 uur gewacht. Getracht te bellen naar contactpersoon maar alleen de voicemail kunnen inspreken. Rond 21.15 gebeld door monteur. Was bij Domatrac en vroeg of ik nog kon komen. Hem meegedeeld dat dat niet ging lukken. Contactpersoon belde later nog en deelde mee dat er vertraging was opgetreden en mee vergeten had dit aan mij door te geven. Monteur sprak trouwens zeer gebrekkig Nederlands en belde met een nummer uit Letland.

29-11-2023
Afspraak voor kuchscherm gemaak voor vanavond 19 uur. Men verzekerde mij dat de monteur om 19 uur bij Domatrac zou zijn. Monteurs waren rond 19.15 ter plekke en hebben wederom een kuchscherm van glas gemonteerd met stoppers om te voorkomen dat het scherm met een klap naar achter kan slaan.

30-11-2023
Rond 11 uur belde Henk Westra van EBS met de mededeling dat hij een ruilbus had en naar NS station Apeldoorn kwam om onze bus om te ruilen en deze naar Pouw te brengen voor onderhoud. Stond aldaar gepland. Bus werd inderdaad geruild en naar Pouw gebracht. Indien het onderhoud is uitgevoerd zorgt EBS (Westra?) voor terugruil.

4-12-2023
Onze bus heeft onderhoud gehad en is vandaag weer geruild. We kunnen dus vooruit. De km stand is nu 80.000km.

11-12-2023
 Chris O meldde vanmorgen dat de linkerachterband een spanning had van 3.8. Te weinig dus volgens het systeem van de bus. Hem gevraagd even de band op 5.1 te zetten. Moeten we toch in de gaten gaan houden. Tevens gaf hij aan dat het knipperlicht in de linkerbuitenspiegel niet meer brandde. Later in de ochtend deed die het weer. Ook dit maar even in de gaten houden.

15-12-2023
Afgelopen dinsdag 12-12 bij inparkeren bus bij Domatrac (na het 4e blok) achterbumper rechtsachter beschadigd. Bumper bleek in de loop van de week op vrijdag 15-12 dusdanig los te hangen zodat Kees de bumper bij Domatrac provisorisch heeft laten vastmaken. Op zaterdag 16-12 bekijkt Wim tijdens de wasbeurt de schade en n.a.v. dit gaan we bezien of er snel herstel moet plaatsvinden. EBS zal volgende week evt in kennis worden gesteld.

16-12-2023
Wim deelde mee dat de schade aan de bumper meevalt. De bumper is goed vastgezet door Domatrac. Voorlopig geen actie nodig. Achterbumper moet wel een keer gerepareerd worden want ook de linkerkant is beschadigd. De melding ligt al bij EBS doch heeft geen prio, zolang de bus maar rijdt.

21-12-2023

Bus heeft forse schade opgelopen aan de linkerzijde. 2 ruiten kapot en wat schaafschade. Is gekomen bij het inparkeren van de bus bij de vooringang van Domatrac, daar waar je de werkplaats ingaat. De bedoeling was om de bandenspanning te controleren maar de bocht werd te krap genomen en de bus kwam tegen de muur van de werkplaats. Bus kan niet meer verder rijden dus EBS ingelicht. Henri en René zijn er mee bezig geweest en hebben voor afsleep gezorgd. Wolves brengt de bus naar een tijdelijke stalling bij hun bedrijf. EBS had bij Pouw in Apeldoorn nog een ruilbus staan die op 22-12 in de ochtend onderhoud zou krijgen en daarna inzetbaar was. Wim is ook ter plaatse geweest en heeft onze ongelukkige en geschrokken chauffeur naar huis gebracht. Schadeformulieren worden gemaakt samen met Harrie.

22-12-2023

Ruilbus opgehaald bij Pouw in Apeldoorn en inzetklaar gemaakt en om 12.20 uur overgedragen aan Kees. Alles werkte aan de bus. Inloggen etc. Volgende week wordt deze bus weer geruild voor een bus die we langer kunnen gebruiken. Afwachten wanneer onze bus weer gerepareerd kan worden. Collega’s via de app op de hoogte gebracht. Wasbeurt van 23-12 afgezegd.

31-12-2023
Tijdelijke ruilbus nog niet omgeruild. Afgelopen week ook bij deze bus de melding gekregen mbt de bandenspanning. Linker achterband te laag. Geadviseerd om even langs Domatrac te gaan om de bandenspanning te laten controleren. Blijft een voortdurend euvel. Ook in deze bus werkt de omroepinstallatie niet. Op naar 2024.